Když jsme týden před poslední veřejnou akcí v listopadu 2019 chtěli vyzkoušet funkčnost Anduly, tak nám velice rychle spadla brada. NEZAŘADÍŠ = NEVYJEDEŠ.
Spojka byla tvrdá a nešla sešlápnout, tak nezbylo než akci s lítostí odpískat a motor musel ven.
Před samotným vyjmutím je potřeba odpojit a demontovat spoustu dílů. Chladič, elektroinstalaci, světla, převodku řízení, převodovku, pedály, startér, magnetodynamo,přizvednout palubní desku a spousta dalších úkonů.
Co jsme objevili bylo horší, než jsme čekali. Prasklé a vzpříčené spojkové lamely, což jsme samozřejmě zjistili až po vyjmutí motoru a demontáži spojky. Ocelové kluzné vypadaly že jsou snad dokonce původní ale na protikusech bylo zřejmé již měněné obložení.
První moment šok, na speciál z roku 1927 žádné takové díly neseženeme. Přeci neskončí nefunkční na špalcích a už nikdy nevyjede, byla to hodně velká výzva. Přeci neskončí nefunkční na špalcích a už nikdy nevyjede.
Spousta googlení (díky za internet) a telefonování. Nakonec se zadařilo a výrobce se našel. Dokonce měli výkresovou dokumentaci, dělali asi o rok dříve jednu spojkovou sadu pro muzeum Škody (sice na typ 110), ale rozměrově úplně stejnou. Velké díky Renovak Kostelec nad Orlicí
.
Nová spojková sada přišla a tak jsme se s vidinou, že "špalky nakonec nebudou" pustili do práce. To jsme ještě netušili, že výměnou spojky to neskončí. Špalky sice nebyly, ale byly ocelové kozy a na dva roky. Naši euforii z nové spojky a "celkem rychlé opravy" brzy vystřídalo vystřízlivění.
Když už byl motor venku, tak zrovna vyčistíme a zkontrolujeme převodovku (při stání na neutrál byla hlučnější). Po demontáži a vypláchnutí převodovky jsme na soukolí objevili vylámané zuby, což bylo horší než ta spojka.
Nastalo další googlení a telefonování na všechny strany, protože tohle si svépomocí nevyrobíte. I tady nám štěstí přálo, odvezli jsme kola i s předlohovou hřídelí do Bondi s.r.o v Modřicích a doufali, že výroba nového soukolí dopadne dobře. Nebylo to levné, ale zakázková výroba jednoho kusu vč. výkresové dokumentace, kalení, cementování atd. není zadarmo.
Takže došlo i na generálku převodovky. Vyměnili jsme v převodovce všecha ložiska, opravili řadící vidličky, výrobili nové bronzové vložky pro hřídele atd… Samozřejmě včetně kardanové brzdy, která ja na výstupní hřídeli převodovky (Andula nemá klasickou ruční brzdu na zadní kola, ale kardanovou).
Pětilamelová hardy spojka, která je zezadu na kardanové brzdě a přenáší točivý moment k přídavné převodovce měla už také svoje za sebou. Popraskané lamely, oválné otvory pro šrouby způsobovaly nepříjemné cukání, zejména při rozjezdech. Nezbylo, než vyrobit novou.
Do toho se přidal COVID, rušení veřejných akcí a spousta omezení, tak jsme se rozhodli, že opravíme co bude potřeba. Když už byla spousta dílů odstrojených, došlo i na ně.
Plechové díly karoserie už také potřebovaly nějakou péči, tak se vařilo, tmelilo, brousilo a lakovalo. Ošetřili jsme i nosný rám, napínáky kapoty a další kovové díly. Vyrobili jsme novou přední rámovou rozpěru.
Cladič zlehka propouštěl v žebrování, bylo potřeba vyrobit novou trubku s přírubou, vrtule větráku potřebovala nové bronzové pouzdro a řemen byl také za zenitem.
Ještě původní motorová stěna - přepážka spojená s palubní deskou, která nese spoustu dílů v motorovém prostoru už jen stěží držela, co na ní bylo přimontováno. Bylo potřeba vyrobit novou. Rozměřit veškerá uchycení, průchody, spárovat s palubní deskou, vyrobit nové oplechování a nalakovat..
Stav elektroinstalace byla samostatná kapitola. Žádná dokumentace neexistovala, nezbylo než nakreslit vlastní schéma zapojení a celou kabeláž zlikvidovat. Vyměřit podle dokumentace nové délky a znovu vše natahat. Kabeláž s textilním opletem, svazky omotány textilní páskou s odbočkami. Rozdíl je patrný.
U magnetodynama bylo potřeba přetočit kolektor a opravit vylomenou drážku na zajišťovací klínek. Rozebrat, opravit, složit a seřídit. Došlo samozřejmě i na regulátor napětí, opravu kontaktů spínací skříňky a startér. Renovací postupně prošly i další komponenty elektrické výstroje a výzbroje. Světla, přepínače, zvonek, elektrický kompresor houkačky a další.
Palivová soustava původně obsahovala nasávač ESPERO. Ten byl někdy v historiii nahrazen elektrickou pumpou, která už také potřebovala sevisní zásah
Naprasklé čelní sklo bylo potřeba vyměnit. Po vyřezání a vyjmutí z rámu jsme zjistili velmi silnou korozi, zejména v rozích rámu. Vrstva byla tak silná, že se již části materiálu odlupovaly. Korozi bylo potřeba odstranit nejprve mechanicky a potom ještě chemicky. Po důkladném oplachu a vysušení nanést několik vrstev základní dvousložkové barvy a vrchního dvousložkového laku. Na vlepení nových skel došlo až po několika dnech vytvrzování.
Převodku řízení včetně volantu a páčky s táhlem ručního plynu jsme kompletně rozebrali, vyčistili, promazali a nalakovali.
Sací a výfukové ventily motoru. Kompletní demontáž včetně pružin, podložek a zdvihátek. Dekarbonizace včech dílů, přefrézování sedel, zabroušení ventilů do sedel, Zpětná montáž a seřízení.
Když jsme měli všechno hotové, pustili jsme se do kompletace a zpětné montáže. Usadit motor s převodovkou, převodku řízení s volantem,palubní desku a čelní sklo, blatníky, světla, chladič a další komponenty. Všechno zapojit, propojit, seřídit a zkontolovat funkčnost. Po kompletaci, téměř jako nové.
Ještě jsme pro jistotu dolili olej do přídavné převodovky, pomocí které se přepíní náhon buď na zadní nápravu nebo při hasebním zásahu na čerpadlo a s dobrým pocitem Andulu opustili.
Druhý den přišla studená sprcha v podobě louže oleje pod přídavnou převodovkou, únik kolem hnací hřídele. Za noc vyteklo pod auto ccá půl litru oleje. Další oprava nás nemine. Při představě opětovné demontáže celého předku i s palubkou, elektroinstalace, řízení, lakovaných dílů, chladiče a vytažení motoru s převodovkou jsme se rozhodli, že to zkusíme zezadu.
Tak jsme místo toho rozebírali dřevěnou nástavbu, odpojovali kardany, hasební čerpadlo, přídavnou převodovku od kardanové brzdy a další zadní díly. Na spoustu spojů jsou potřeba atypické rozměry klíčů. Při odpojování zjištěna zničená hřídel přídavné převodovky, někdo kdysi strhal závit před přírubou a aby matice nespadla, rozsekal pro jistotu hřídel majzlem. Korunková matice je tam proto, aby se dala zajistit závlačkou, ale to asi bylo hodně pracné. Nezbylo než Nezbylo než matici odvrtat a rozlomit.. Bude potřeba hřídel přetočit, vyřezat nový závit a vyrobit novou matici na míru. Takovým způsobem je toho na Andule poničeno podstatně víc. Majzl, hasák, kladivo…. kam se člověk podívá, všude jsou po nich stopy. Následně se nám spoustu toho podařilo opravit nebo vyrobit nové.
Když jsme ji konečně dostali ven, zjistili jsme mezi hřídelí a těsněním velkou vůli. To nejhorší nás, ale čekalo po rozebrání.
Dalším hrůza uvnitř skříně, vydřená řadící vidlička skoro do poloviny své tloušťky, navíc oproti vodící ose ohnutá. Zajiš'tovací kolík o průměru 6 mm ohnutý jako banán. Kalené ozubené kolo, které frézovalo vidličku má modré zuby (teplota musela řádně přesáhnout 500°). Kdo ví, jak dlouho to tak bylo, ale vzhledem k ročnímu nájezdu km asi hodně dlouho. Tipnul bych že to přetrvalo ještě z minulého století. Protože se u řadící vidličky jedná o výkovek, potřeba vyvaření, vyrovnání a dokonalé vybroušení na magnetce.
Druhá hřídel přídavné převodovky, vymletý kužel pro unašeč (vůbec neplnil účel) a vyštípaná drážka zajišťovacího klínku. Mezi přírubou resp. těsněním a unašečem vůle 2,5 mm. Toto by muselo propustit i vazelínu, natož olej.
Průchozí příruba k hřídeli kardanu má být v bloku skříně osazena s přesností na max. desetiny milimetru. Kardanem se přenáší kroutící moment na diferenciál a zadní kola. Příruba musí být přesně vystředěna a pevně uchycena. Stávající je vymačkaná a navíc má otvory pro uchycení vymleté do ovality, v uložení volně chodí a nelze ji vystředit. Náprava stavu – přetočit přírubu, vyrobit středísí prstenec a ten za tepla nalisovat. Vyvrtat do příruby nové otvory pro přesné usazení šroubů a vystředění celé příruby do skříně.
Navíc jsou v přídavné převodovce zničena všechna původní ložiska, takže ještě vylisovat stará a nalisovat nová ložiska a přetěsnit hřídele. Je zázrak, že to ještě nějak fungovalo. Otázka je - jak dlouho?
Když už jsme měli rozebraný celý zadek, pustili jsme se ještě do opravy kardanů. Rozebrat a vyčistit ložiskové domečky, vyměnit ložiska, vyrobit další nové hardy spojky. Kompletní oprava uložení náhonů.
Protože v roce 2016 ležela Andula na boku v poli s obilím, završili jsme tuto anabázi ještě opravou prohnutého zadního trubkového rámu a deformovaných bočních navijáků na hadice.
Leden 2022, jsme ve finále. Závěrečná zkušební jízda bez žebříku a zadního navijáku s hadicí dopadla dobře. Všechno šlape jak má, nová spojka si musí ještě trochu sednout, ale to už je pouze detail, který se pak doladí nastavením táhla od pedálu.
Díky vlastním prostředkům (soustruh, fréza, dělička apod.) jsme si byli schopni spoustu nových dílů vyrobit sami. S výjimkou spojky a ozubeného soukolí do převodovky.
Celkové odhadované náklady na opravu 549.000,- Kč, viz. zpráva o opravě.