hledání

Škoda 125 hasičský speciál

Byla vyvinuta ještě před fúzí automobilky Laurin & Klement a koncernu Akciová společnost Škodovy závody v Plzni. Vznikla na upravené platformě populárního vozu L&K 110, dostala větší kola s plnými ocelovými ráfky a výkonnější motor s vyšším obsahem. ŠKODA 125 se vyráběla v různých provedeních jako lehký nákladní automobil. 

Automobilová stříkačka na podvozku ŠKODA L&K 125 byla pořízena hrušovanským hasičstvem pod vedením Dr. Hynka Světlíka v roce 1927 za částku tehdejších 115.000,- Kč. Nahradila do té doby používanou parní stříkačku. Nástavba, kterou vyrobily HASIČSKÉ ZÁVODY Čechy u Prostějova akciová společnost (Firma R. A. Smekal hasicí technika), má otevřenou karoserii pro 8 hasičů. V zadní části auta je čerpadlo poháněné náhonem od přídavné převodovky. Po bocích jsou dva přenosné navijáky na hadice pro útočné vedení. Na zadní části za čerpadlem je zavěšen pojízdný kolový naviják na hadice pro dopravní vedení. Ve spodní části nástavby je mezi nápravami úložný prostor pro přívodní vedení vody (tzv. savice).

V roce 1925 dochází ke spojení se strojírenským koncernem Škoda. To znamená postupný zánik značky Laurin & Klement a u nově vyvíjených typů se již přechází na název a znak Škoda. Logo na chladiči ještě zahrnuje obě značky. Znak Škoda v modrém oválu, lemovaný olivovou ratolestí původního znaku Laurin & Klement. Vozidla se vyráběla v letech 1927 až1929. 

Stříkačka sloužila v Hrušovanech až do roku 1967. V roce 1968 rozhodl tehdejší MNV pro technickou nezpůsobilost k provozu na pozemních komunikacích o jejím zrušení. K totální likvidaci prostřednictvím n.p. Kovošrot však naštěstí nedošlo a stříkačka pak byla několik desítek let ukryta před veřejností. V roce 2001 až 2002 byla nákladem ccá 380.000,- Kč provedena náročná kompletní rekonstrukce nástavby, renovace rámu a karoserie, při níž několik nadšenců odpracovalo asi 1250 hodin. Celá rekonstrukce byla ukončena k výročí 750 let založení obce a v rámci oslav měla čest převézt zvon na svěcení a zavěšení do nově postaveného kostela. Největší a nejzásadnější podíl na její dnešní podobě má bezesporu Jožka Lazar, který byl od roku 2001 až do konce roku 2016 hlavním investorem a organizátorem.

„Andula“ je uložena v depozitáři vedle hasičské zbrojnice a nadále reprezentuje naši obec. I přes svůj pokročilý věk je stále pojízdná a plně funkční.
Koncem roku 2016 byla "Andula" p. Lazarem darována do majetku obce Hrušovany u Brna

Hasičské historické sdružení má s obcí uzavřenu smlouvu k užívání a propagaci tohoto našeho historického skvostu a tím i obce Hrušovany u Brna. Posledních několik let navštěvujeme s „Andulou“ spoustu různých akcí. Zejména pak hasičské oslavy, pořádané u příležitosti založení hasičských sborů, dny s IZS, hasičské slavnosti v Litoměřicích, akce „Takto hasili požiar naši predkovia“ ve slovenském Šamoríně a další. V Hrušovanech přiváží každoročně Mikuláše na rozsvěcení vánočního stromu

Jak se v té době vyráběla auta  se můžete podívat na videu - výroba typu  Laurin&Klement 110  (černobílý snímek z továrny Laurin&Klement o výrobě typu L&K 110). Délka videa ccá 14 min. 

VIDEO

Technické údaje Škoda L&K 125 – hasičský speciál

parametrhodnotaparametrhodnota
obsah motoru1944 cmpočet válců4
pracovní doby4vrtání75 mm
zdvih110 mmvýkon22kW (30k) při 2800 ot./min
ventilový rozvodSVzapalovánímagneto - Scintila
palivobenzínkarburátorZénith - 30HK
spotřeba paliva11 až 15 litrů na 100 kmmaximální rychlost60 km/h
převodovkamechanická čtyřstupňováhasící čepadloprůtok vody 800 litrů za minutu
tlak vody
0,8 Mpa
sací výška1,5 m
celková délka4960 mmcelková šířka1680 mm
výška1820 mmrozvor1380 mm
provozní hmotnost1640 kgkolaráfková 30x5,25
počet míst k sezení8řízenívpravo
Zpět Nahoru