Základní informace o Andule
Škoda 125 hasičský speciál
Byla vyvinuta ještě před fúzí automobilky Laurin & Klement a koncernu Akciová společnost Škodovy závody v Plzni. Vznikla na upravené platformě populárního vozu L&K 110, dostala větší kola s plnými ocelovými ráfky a výkonnější motor s vyšším obsahem. ŠKODA 125 se vyráběla v různých provedeních jako lehký nákladní automobil.

Automobilová stříkačka na podvozku ŠKODA L&K 125 byla pořízena hrušovanským hasičstvem pod vedením Dr. Hynka Světlíka v roce 1927 za částku tehdejších 115.000,- Kč. Nahradila do té doby používanou parní stříkačku. Nástavba, kterou vyrobily HASIČSKÉ ZÁVODY Čechy u Prostějova akciová společnost (Firma R. A. Smekal hasicí technika), má otevřenou karoserii pro 8 hasičů. V zadní části auta je čerpadlo poháněné náhonem od přídavné převodovky. Po bocích jsou dva přenosné navijáky na hadice pro útočné vedení. Na zadní části za čerpadlem je zavěšen pojízdný kolový naviják na hadice pro dopravní vedení. Ve spodní části nástavby je mezi nápravami úložný prostor pro přívodní vedení vody (tzv. savice).

V roce 1925 dochází ke spojení se strojírenským koncernem Škoda. To znamená postupný zánik značky Laurin & Klement a u nově vyvíjených typů se již přechází na název a znak Škoda. Logo na chladiči ještě zahrnuje obě značky. Znak Škoda v modrém oválu, lemovaný olivovou ratolestí původního znaku Laurin & Klement. Vozidla se vyráběla v letech 1927 až1929.
Stříkačka sloužila v Hrušovanech až do roku 1967. V roce 1968 rozhodl tehdejší MNV pro technickou nezpůsobilost k provozu na pozemních komunikacích o jejím zrušení. K totální likvidaci prostřednictvím n.p. Kovošrot však naštěstí nedošlo a stříkačka pak byla několik desítek let ukryta před veřejností. V roce 2001 až 2002 byla nákladem ccá 380.000,- Kč provedena náročná kompletní rekonstrukce nástavby, renovace rámu a karoserie, při níž několik nadšenců odpracovalo asi 1250 hodin. Celá rekonstrukce byla ukončena k výročí 750 let založení obce a v rámci oslav měla čest převézt zvon na svěcení a zavěšení do nově postaveného kostela. Největší a nejzásadnější podíl na její dnešní podobě má bezesporu Jožka Lazar, který byl od roku 2001 až do konce roku 2016 hlavním investorem a organizátorem.
„Andula“ je uložena v depozitáři vedle hasičské zbrojnice a nadále reprezentuje naši obec. I přes svůj pokročilý věk je stále pojízdná a plně funkční.
Koncem roku 2016 byla "Andula" p. Lazarem darována do majetku obce Hrušovany u Brna
Hasičské historické sdružení má s obcí uzavřenu smlouvu k užívání a propagaci tohoto našeho historického skvostu a tím i obce Hrušovany u Brna. Posledních několik let navštěvujeme s „Andulou“ spoustu různých akcí. Zejména pak hasičské oslavy, pořádané u příležitosti založení hasičských sborů, dny s IZS, hasičské slavnosti v Litoměřicích, akce „Takto hasili požiar naši predkovia“ ve slovenském Šamoríně a další. V Hrušovanech přiváží každoročně Mikuláše na rozsvěcení vánočního stromu.
Technické údaje Škoda L&K 125 – hasičský speciál
parametr | hodnota | parametr | hodnota |
---|---|---|---|
obsah motoru | 1944 cm | počet válců | 4 |
pracovní doby | 4 | vrtání | 75 mm |
zdvih | 110 mm | výkon | 22kW (30k) při 2800 ot./min |
ventilový rozvod | SV | zapalování | magneto - Scintila |
palivo | benzín | karburátor | Zénith - 30HK |
spotřeba paliva | 11 až 15 litrů na 100 km | maximální rychlost | 60 km/h |
převodovka | mechanická čtyřstupňová | hasící čepadlo | průtok vody 800 litrů za minutu |
tlak vody | 0,8 Mpa | sací výška | 1,5 m |
celková délka | 4960 mm | celková šířka | 1680 mm |
výška | 1820 mm | rozvor | 1380 mm |
provozní hmotnost | 1640 kg | kola | ráfková 30x5,25 |
počet míst k sezení | 8 | řízení | vpravo |