hledání

Narodila se v roce 1925 na prkně konstruktérů tehdejší automobilky L&K, vyrobena byla v roce 1927 jako ŠKODA 125 a nástavbu vyrobily Hasičské závody Čechy u Prostějova.

po rekonstrukci 1

Automobilová stříkačka na podvozku ŠKODA L&K byla pořízena hrušovanským hasičstvem pod vedením Dr. Hynka Světlíka v roce 1927 za částku tehdejších 115.000,- Kč. Nahradila do té doby používanou parní stříkačku. Nástavbu, kterou vyrobila firma HASIČSKÉ ZÁVODY Čechy u Prostějova akciová společnost, má otevřenou karoserii pro 8 hasičů. V zadní části auta je čerpadlo poháněné náhonem od přídavné převodovky. Po bocích jsou dva přenosné navijáky na hadice pro útočné vedení. Na zadní části je zavěšen pojízdný naviják na hadice pro dopravní vedení. Ve spodní části nástavby mezi nápravami je úložný prostor pro přívodní vedení vody (tzv. savice).

Vozidlo Škoda 125 bylo vyvinuto ještě před fúzí automobilky Laurin & Klement a koncernu Akciová společnost Škodovy závody v Plzni, v roce 1925.

L&K Skoda

Po konstrukční stránce se téměř nelišilo od menšího typu Laurin & Klement 115, bylo však vybaveno větším a výkonnějším motorem, původem z osobního typu Laurin & Klement 120. V roce 1925 pak dochází ke spojení se strojírenským koncernem Škoda. To znamená postupný zánik značky Laurin & Klement a u nově vyvíjených typů se už přechází na jméno a znak Škoda. Vozidla se vyráběla v letech 1927 až1929.

Stříkačka sloužila v Hrušovanech až do roku 1967. V roce 1968 rozhodl tehdejší MNV pro technickou nezpůsobilost k provozu na pozemních komunikacích o jejím zrušení. K její totální likvidaci prostřednictvím n.p. Kovošrot však naštěstí nedošlo a stříkačka pak byla několik desítek let ukryta před veřejností.

V roce 2001 až 2002 byla nákladem ccá 380.000,- Kč provedena náročná kompletní rekonstrukce podvozku a karoserie, při níž několik nadšenců odpracovalo asi 1250 hodin.Rekonstrukce byla ukončena k výročí 750 let založení obce a v rámci oslav měla čest převézt zvon na svěcení do nově postaveného kostela. Největší a nejzásadnější podíl na její dnešní podobě má bezesporu Jožka Lazar, který byl po celou dobu až do konce roku 2016 hlavním investorem a organizátorem.

V roce 2015 jsme na „Andule“ provedli generální opravu motoru, spojky a brzdového systému.

„Andula“ je uložena v depozitáři vedle hasičské zbrojnice a nadále reprezentuje naši obec. I přes svůj pokročilý věk je stále pojízdná a plně funkční.
Koncem roku 2016 byla "Andula" p. Lazarem darována do majetku obce Hrušovany u Brna

Hasičské historické sdružení má s obcí uzavřenu smlouvu k užívání a propagaci tohoto našeho historického skvostu a samozřejmě i obce Hrušovany u Brna. Posledních několik let navštěvujeme s „Andulou“ spoustu různých akcí. Zejména pak hasičské slavnosti, pořádané u příležitosti založení hasičských sborů, dny s IZS, hasičské slavnosti v Litoměřicích, akce „Takto hasili požiar naši predkovia“ ve slovenském Šamoríně a další. V Hrušovanech přiváží každoročně Mikuláše na rozsvěcení vánočního stromu.

Technické údaje Škoda 125 – hasičský speciál

obsah motoru

1944 cm

počet válců

4

pracovní doby

4

vrtání

75 mm

zdvih

110 mm

výkon

22kW (30k) při 2800 ot./min

ventilový rozvod

SV

zapalování

magneto - Scintila

palivo

benzín

karburátor

Zénith - 30TD

spotřeba paliva

11 až 15 litrů na 100 km

maximální rychlost

60 km/h

převodovka

mechanická čtyřstupňová

čerpadlo

průtok vody 800 litrů za minutu

tlak vody

0,8 Mpa

sací výška

1,5 m

celková délka

4960 mm

celková šířka

1680 mm

celková výška

1820 mm

rozvor

1380 mm

provozní hmotnost

1640 kg

kola

ráfková 30x5,25

brzdový systém

mechanický

počet míst k sezení

8

řízení

vpravo

Nahoru