Základní informace o Andule

ŠKODA 125 byla vyvinuta ještě před fúzí automobilky Laurin & Klement a koncernu Akciová společnost Škodovy závody v Plzni. Vznikla na upravené platformě populárního vozu L&K 110. Dostala větší kola s plnými ocelovými ráfky a výkonnější motor s vyšším obsahem. Vyráběla se v různých provedeních jako lehký nákladní automobil, autobus, hasičský speciál a další.

Fúze firem Škoda a ​Laurin & Klement

V roce 1925 dochází ke spojení se strojírenským koncernem Škoda. To znamená postupný zánik značky Laurin & Klement a u nově vyvíjených typů se již přechází na název a znak Škoda. Logo na chladiči stále zahrnuje obě značky. Znak Škoda v modrém oválu, lemovaný olivovou ratolestí původního znaku Laurin & Klement. Tato vozidla se v různých variantách vyráběla v letech 1927 až 1929. 

Škoda 125 hasičský speciál

Automobilová stříkačka na podvozku ŠKODA L&K 125 byla pořízena hrušovanským hasičstvem pod vedením Dr. Hynka Světlíka v roce 1927 za částku tehdejších 115.000,- Kč. Nahradila do té doby používanou parní stříkačku. 

Nástavba, kterou vyrobily HASIČSKÉ ZÁVODY Čechy u Prostějova akciová společnost (Firma R. A. Smekal hasicí technika), má otevřenou karoserii pro 8 hasičů. V zadní části auta je čerpadlo poháněné od motoru náhonem přes přídavnou převodovku. Po bocích jsou dva přenosné navijáky na hadice pro útočné vedení. Na zadní části za čerpadlem je zavěšen pojízdný kolový naviják na hadice pro dopravní vedení. Ve spodní části nástavby je po obou stranách mezi nápravami úložný prostor pro přívodní vedení vody (tzv. savice).

Stříkačka sloužila v Hrušovanech až do roku 1967. V roce 1968 rozhodl tehdejší MNV pro technickou nezpůsobilost k provozu na pozemních komunikacích o jejím zrušení. K její totální likvidaci prostřednictvím n.p. Kovošrot však díky iniciativě několika tehdejších hasičů naštěstí nedošlo. Stříkačka pak byla několik desítek let ukryta pod před veřejností. V roce 2001 až 2002 byla nákladem ccá 380.000,- Kč provedena náročná kompletní rekonstrukce nástavby a renovace karoserie, při níž několik nadšenců odpracovalo asi 1250 hodin. Byla dokončena k výročí 750 let založení obce a v rámci oslav měla čest převézt zvon na svěcení a zavěšení do nově postaveného kostela. Největší a nejzásadnější podíl na její dnešní podobě má bezesporu Jožka Lazar, který byl od roku 2001 až do konce roku 2016 hlavním investorem a organizátorem.

„Andula“ je uložena v depozitáři vedle hasičské zbrojnice a nadále reprezentuje naši obec. I přes svůj pokročilý věk je stále pojízdná a plně funkční.
Koncem roku 2016 byla "Andula" p. Lazarem darována do majetku obce Hrušovany u Brna

Hasičské historické sdružení má s obcí uzavřenu smlouvu k užívání a propagaci tohoto historického skvostu a tím i obce Hrušovany u Brna. Posledních několik let navštěvujeme s „Andulou“ spoustu různých akcí. Zejména pak hasičské oslavy, pořádané u příležitosti výročí založení hasičských sborů, dny s IZS, hasičské slavnosti v Litoměřicích. V neposlední řadě také akce „Takto hasili požiar naši predkovia“ ve slovenském Šamoríně a další.

Technické údaje Škoda L&K 125 – hasičský speciál
parametr hodnota
obsah motoru 1944 cm
pracovní doby 4
zdvih 110 mm
ventilový rozvod SV
palivo benzín
spotřeba 11 až 15 litrů na 100 km
převodovka mechanická čtyřstupňová
hasební tlak vody 0,8 Mpa
celková délka 4960 mm
výška 1820 mm
provozní hmotnost 1640 kg
počet míst k sezení 8
parametr hodnota
počet válců 4
vrtání 75 mm
výkon 22kW (30k) při 2800 ot./min
zapalování magneto - Scintila
karburátor Zénith - 30HK
maximální rychlost 60 km/h
hasící čerpadlo průtok vody 800 litrů/min.
sací výška 1,5 m
celková šířka 1680 mm
rozvor 1380 mm
kola ráfková 30x5,25
řízení šnekové, vpravo
Jak se v té době vyráběla auta se můžete podívat v následujícím videu - výroba populárního typu Laurin&Klement 110

Černobílý snímek z továrny Laurin&Klement o výrobě typu L&K 110. Délka videa ccá 14 min. (z archivu ČT)